Методична робота


РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ПОЗАУРОЧНИЙ ЧАС
Вже давно стало зрозумілим, що найбільших успіхів у будь-якій сфері діяльності досягають ті держави, котрі мають високий інтелектуальний та творчий потенціал нації. Відомо також, що майбутнє людської цивілізації залежить виключно від реалізації обдарованості людей. Саме тому однією з основних задач системи національної освіти суверенної України є формування творчо активної, всебічно розвиненої особистості.

Про людину говорять не просто, що вона здібна, а зазначають до чого вона здібна, тобто вказують на якість її здібностей. Термін «обдарованість» щодо дітей психологи вважають умовним. Він служить для визначення психологічної реальності, для більш удосконаленої організації процесу навчання. Обдарованою дитиною є та, яка:
•   оригінальне розв'язує задачі, кмітлива, догадлива;
•   розв'язує задачі швидко, часто інтуїтивно; може навести декілька варіантів розв'язання однієї й тієї ж задачі, проблеми; повністю поринає в рішення (на час відповіді);
•   віддає перевагу розв'язання рішення; впевнена у собі (хоча це і необов'язково);
•   добре орієнтується в обставинах, враховуючи перешкоди й корисні моменти;
•   може передбачати успішність або неуспішність розв'язання.
Аналізуючи все це, можна відзначити, що такими якостями наділено багато дітей. А це налаштовує оптимістично: якщо талант — рідкість, то обдаровані діти — явище розповсюджене. Звідси й висновок про необхідність своєчасно знайти, зберегти і розвинути в молодому підростаючому поколінні здібності, обдарованість і талант. У типовому класі школи учні часто різко відрізняються за своїми психофізіологічними й пізнавальними можливостями та здібностями. Зазвичай одного чи декількох учнів у класі можна за тими чи іншими критеріями віднести до розряду обдарованих.
Психологи  стверджують, що    обдарованість    визначається,    принаймні, трьома взаємопов'язаними параметрами: особливими здібностями до пізнання навколишньої реальності, випереджальним психологічним розвитком та особливими фізіологічними даними. Обдаровані діти можуть займатися кількома видами діяльності одночасно, мають добру короткочасну й особливо довгочасну пам'ять, досить швидко формулюють думку. У сфері психологічного й соціального розвитку таким дітям притаманні розвинене почуття справедливості, високі вимоги до себе і до оточуючих, досить розвинуте почуття гумору. Здібних учнів, як правило, відрізняють високий енергетичний рівень, прагнення доводити почату справу до кінця. Поряд з позитивними якостями у деяких здібних учнів спостерігаються такі риси, як честолюбство, зарозумілість, прагнення вчитися напоказ, вразливість, нехтування думками однолітків.
Вивчаючи іноземну мову, здібний учень швидко усвідомлює зміст прослуханого матеріалу; як правило, з першого разу розуміє основний зміст автентичного тексту, навіть якщо він був прочитаний носієм мови у досить швидкому темпі. Обдарований учень досить швидко формулює думку засобами іноземної мови, припускаючись при цьому незначної кількості помилок, які часто виправляє відразу. Оформлюючи думку діалогічно або монологічно, обдарований учень сміливий на вигадку: в його мові приваблюють елементи творчості.
Під час читання учень з підвищеною мотивацією до навчання прочитує запропонований текст швидко, намагаючись зрозуміти зміст без допомоги словника. А потім користується словником, щоб дізнатися переклад незнайомих слів.
Обдарованим учням, на відміну від учнів, що виявляють значний інтерес до навчання, подобається писати іноземною мовою. Вони використовують будь-яку можливість щось написати. Загалом здібним учням притаманні особливий потяг і закоханість у писемну мову.
Учителю слід правильно організувати відбір і систематизацію навчального матеріалу для обдарованих учнів. Крім завдань, які містять підручники, і які пропонують учням усього класу, здібні учні потребують додаткових завдань для самостійної роботи, такої, наприклад, як читання художньої літератури, статей газет і журналів, прослуховування фонограм. Для Обдаровані діти мають інтерес до поглибленого вивчення матеріалу. У процесі оволодіння іноземною мовою обдаровані діти з великою зацікавленістю засвоюють   загально-лінгвістичну   інформацію,   їм   подобається   співвідношення лексико-граматичних   фонологічних   елементів   іноземної   мови   з   аналогічними одиницями рідної мови.
Одне з важливих завдань учителя іноземної мови — дбати про розширення світогляду обдарованого учня. Учитель іноземної мови має великі можливості, щоб це зробити. Забезпечення сильних учнів додатковими завданнями краєзнавчої тематики є одним з ефективних способів вирішення цього завдання. Досягнення комунікативної компе­тенції неможливе без оволодіння певним обсягом культурної інформації, без ознайомлення учнів з культурою народу, мову якого вони вивчають. У зв'язку з цим компонентом змісту навчання поряд з комунікативною компетенцією на перший план виступає також і соціокультурна, яка складається з краєзнавчої та лінгвокраїнознавчої компетенції. Уроки, головною метою яких є формування краєзнавчої та лінгвокраїнознавчої компетенції, викликають великий інтерес у здіб­них учнів, тому що подібні уроки надають їм знання про історію, географію, економіку, державний устрій, особливості побуту, традиції, звичаї англомовних країн, про поведінку носіїв мови в певних ситуаціях спілкування (міміка, жести, що супроводжують висловлювання).
Не тільки на уроках, але й у позаурочний час учні знайомляться з історією, культурою, традиціями англомовних країн. Відомо, що основною   проблемою при   вивченні іноземної мови є те, що поза класом учні практично не мають можливості розмовляти іноземною мовою, і тобто  використовувати отримані знання. Тому вчителі намагаються залучати учнів до вивчення іноземної мови і в позаурочний час.
Загальновизнано, що позакласна робота з іноземної мови є невід'ємним складником всього процесу навчання іноземних мов.
Правильно організована позакласна робота сприяє значному розширенню потенційного словника учнів, охоплює велике коло проблем і питань, які виходять за межі шкільної програми, поглиблює соціокультурні знання учнів. Крім того, позакласна робота дозволяє залучити учнів до неформального вивчення іноземної мови, коли максимально враховуються їхні особисті потреби. Методистами доведено, що позакласна робота стимулює учнів до поглибленого вивчення мови з використанням резервів кожної особистості окремо і всього колективу. Учні, які не змогли з різних причин реалізувати себе на уроці, мають можливість розкрити свої приховані здібності під час позакласної роботи, адже саме тут створюється спеціальна атмосфера взаєморозуміння, співробітництва, довіри,  взаємодопомоги.  Нестандартні  форми проведення  позакласної роботи надихають учнів на самовдосконалення: пошук даних для заповнення, інформаційної  прогалини,   поглиблення   набутих   знань,   розвиток   мовної  та мовленнєвої компетенції.
Традиційно позакласна робота з іноземної мови проводиться в трьох формах: індивідуальній, груповій і масовій, кожна з яких має свої особливості залежно від вікових характеристик учнів.
Початковий етап має забезпечити знання літер, буквосполучень, звуків, роботи на уроці учитель завжди повинен мати додатковий навчальний матеріал для сильних учнів.
Одним Із раціональних способів організації спілкування іноземною мовою є робота в парах. Треба звернути увагу на те, щоб обдарований учень спілкувався з сильним однокласником або, навпаки, зі слабким учнем. Сильні учні за своїм власним бажанням допомагають іншим учням у засвоєнні іншомовного матеріалу. Учитель не повинен заважати такій активності. Хоча подібна допомога не повинна мати постійний характер. По-перше, тільки учитель навчає методично правильно і стежить за правильністю у мовному відношенні й відсутністю помилок. По-друге, слабкий учень звикає до допомоги і починає сподіватися тільки на неї.
Завдання вчителя полягає в тому, щоб залучати всіх без винятку учнів у процес спілкування іноземкою мовою. Диференціація завдань для слабких і сильних учнів, максимальне навантаження сильних учнів на уроці допомагають створити доброзичливий психологічний клімат між учнями,   уникнути   зарозумілості сильних, учнів, а слабким учням позбутися страху висловлюватись перед класом. вміння учнів надавати короткі повідомлення і характеристики про себе та про людей і предмети, які їх оточують, розуміння коротких текстів в обсязі програми.
Середній етап має забезпечити певний рівень володіння мовою - обмеженої усної та писемної комунікації в межах тем, визначених програмою, розуміння нескладного мовлення носіїв мови, текстів різних жанрів і стилів. Учнів даної вікової групи цікавлять різні аспекти суспільного життя, школи та підлітків.
Старший етап навчання е завершальним у вивченні іноземних мов, який має забезпечити високий рівень володіння мовою — вільну усну та письмову комунікацію в межах тем, визначених програмою, розуміння нескладного мовлення носіїв мови, текстів різних жанрів і стилів. Учнів даної вікової групи цікавлять різні аспекти ставлення людини до природи, науки, прогресу, одне до одного. Старшокласники намагаються аналізувати побачене, почуте, прочитане, оцінити це, висловити свою думку: якщо необхідно, вступити в дискусію, відстоюючи свою точку зору. З огляду на це, є доцільним запропонувати їм нестандартні види і форми позакласної роботи, зокрема проблемні групи за інтересами, клуби, поетичні віталь­ні, музичні скриньки тощо.
Проблема обдарованості є однією з проблем сучасної науки, адже йдеться про здатність до видатних досягнень у будь-якій соціальне значущій сфері людської діяльності. Зміст роботи з обдарованими дітьми включає ряд завдань, а саме: сприяти розвиткові кожної особистості; якомога раніше виявляти обдаровання кожної дитини і максимально сприяти їхньому розвиткові. На першому етапі виявлення обдарованих дітей враховуються відомості від батьків і педагогів про високі успіхи в якій-небудь діяльності дитини. Можуть бути використані також результати групових тестувань і соціологічних опитувань. Це дозволить окреслити коло дітей для більш поглиблених індивідуальних досліджень. Обдаровані діти набагато швидше від своїх однолітків проходять початкові рівні соціальної адаптації, їм властиві слухняність і зразкова поведінка, орієнтована на одержання позитивної оцінки дорослих; у підлітковому віці вони немовби  правилам, груповим нормам внутрішньо-груповим орієнтаціям на авторитетних лідерів.

  Вчителі нашого закладу мають можливість працювати з обдарованими дітьми району. Класи з поглибленим вивченням англійської мови розподіляються на дві підгрупи і мають 5 годин англійської мови на тиждень. У 10 та 11 класах вводяться курси за вибором Країнознавство та Література англомовних країн Великої Британії та США. Навчаємося за НМК видавництва Longman.
Наші учні постійно беруть участь в олімпіадах, конкурсах. На районному етапі всі учасники стають призерами, а на обласному за останній рік третє місце здобули Тихончук Юлія (англ.мова, вчитель Новак І.А), Цильке Еліна ( англ. мова, вчитель Ільчук М. П.), Люшин Софія ( нім.мова, вчитель Цимбалістий Є. М).
Щороку наші учні є учасниками конкурсу-гри PUZZLE, де успішно виконують завдання. В 2013 році було проведено конкурс Грінвіч, учасники якого отримали срібні і бронзові сертифікати.
 Окреме питання- співпраця з Корпусом Миру США в Україні. З  1995 року у закладі працювали троє волонтерів - Глен Вебер, Елізабет Фаврет і Прісцилла Чоі. Вони широко проводили роботу з обдарованими учнями, зокрема, організовували літні англомовні табори ,залучали дітей до Всеукраїнських англомовних таборів( WELL, CACTUS) , учнівських конференцій, проектів. Учні мали нагоду спілкуватися з носіями мови, поборювати «мовний бар’єр».
 Два рази учні та вчителі здійснили подорож до мальовничої землі Баварія ( Німеччина) і двічі приймали німецькі команди у наші сім ї.
   Гордимося, що наші випускники обирають англійську мову як провідну спеціальність при вступі до вищих навчальних закладів і пов’язують з нею свої майбутні професії, успішно складають ЗНО ( Тихончук Юлія -197.5 балів, 2014-15 н.р.).
 Ми не зупиняємося на досягнутому і продовжуємо шукати  обдарованих дітей і працювати з ними. Зокрема, Учениця 9 класу Невірковець Лілія розпочала роботу в МАН і працює над дослідженням сучасної англійської мови у смс повідомленнях і електронних листах, на даному етапі проводиться підготовка учнів до районної олімпіади з предмету.

Немає коментарів:

Дописати коментар